Aktualności

Zmiany w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK

- więcej ochrony dla poszkodowanych.

Podwyższenie sum gwarancyjnych w ramach ubezpieczenia OC komunikacyjnego, wprowadzenie definicji „ruchu pojazdu” oraz modyfikacja przepisów związanych z odszkodowaniem w razie niewypłacalności ubezpieczyciela – to główne zmiany wprowadzone w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które już 6 listopada 2024 roku wejdą w życie. Nowelizacja wynika z konieczności wdrożenia przepisów unijnych.

 

Bardzo ważną zmianą, z punktu widzenia wszystkich obywateli, jest podniesienie sum gwarancyjnych, czyli maksymalnych kwot odszkodowania, jakie mogą otrzymać poszkodowani w zdarzeniach drogowych z ubezpieczenia OC sprawcy. Po wprowadzeniu zmian kwoty te wyniosą:

  • 29 876 400 zł w przypadku szkód na osobie

  • 6 021 600 złw przypadku szkód w mieniu

Kwoty te stanowią maksymalne wartości odszkodowań w odniesieniu do jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych.

Co to w praktyce oznacza dla posiadacza pojazdu mechanicznego? Otóż, można sobie wyobrazić, że za cenę umowy OC otrzymujemy wskazane wyżej sumy liczone w milionach złotych, które w razie spowodowanej przez nas szkody ubezpieczyciel może za nas zapłacić.

W ramach nowelizacji w ustawie pojawi się także definicja „ruchu pojazdu”. Będzie to „każde użycie pojazdu mechanicznego, które w czasie zdarzenia jest zgodne z funkcją tego pojazdu jako środka transportu, niezależnie od jego cech i terenu, na którym jest używany, oraz niezależnie od tego, czy jest on nieruchomy, czy też znajduje się w ruchu”. Analogicznie dostosowana zostanie definicja „wprowadzenia pojazdu do ruchu”.  

 

Nowe przepisy rozszerzają także zakres odpowiedzialności Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego w sytuacji niewypłacalności ubezpieczyciela oferującego ubezpieczenie OC komunikacyjne. W ten sposób Funduszowi przydzielono kolejne ważne zadanie ustawowe, wzmacniające ochronę obywateli.

Do tej pory Fundusz, zgodnie z ustawą, wypłacał odszkodowania tylko w przypadku upadłości ubezpieczyciela działającego w Polsce; po zmianach będzie wypłacał odszkodowania także w przypadku upadłości ubezpieczyciela działającego w dowolnym kraju UE w sytuacji, gdy do zdarzenia doszło na terenie naszego kraju, a poszkodowanymi są osoby mieszkające w Polsce. Z kolei za wypłatę odszkodowań poszkodowanym w zdarzeniach na terytorium innego kraju UE lub państwa trzeciego, w przypadku niewypłacalności ubezpieczyciela, odpowiedzialne będzie Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Nowe przepisy przewidują również, że w ramach UFG wyodrębniony zostanie oddzielny fundusz (rachunek) do spraw niewypłacalności. Nowy fundusz będzie zasilany wpłatami wyłącznie od krajowych ubezpieczycieli, którzy oferują w Polsce ubezpieczenie OC komunikacyjne. Ustawodawca przewidział także dodatkowe rozwiązanie w sytuacji, gdyby doszło do upadłości ubezpieczyciela, a w funduszu nie zostałyby zgromadzone wystarczające środki, by zaspokoić roszczenia poszkodowanych. W takiej sytuacji ubezpieczyciele byliby zobowiązani do wniesienia dodatkowej składki, określonej rozporządzeniem ministra, umożliwiającej wypłatę odszkodowań i świadczeń przez kolejne 12 miesięcy.

 

Na uwagę zasługuje też fakt wprowadzenia nowego, jednolitego wzoru zaświadczeń o przebiegu ubezpieczeń – będzie on taki sam dla wszystkich krajów UE. Takie „unijne” zaświadczenie może być przydatne np. wtedy, gdy chcemy wykupić ubezpieczenie w kraju, w którym dotychczas nie korzystaliśmy z takiego produktu. W Polsce takie zaświadczenia wystawia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (w zakresie ubezpieczeń OC komunikacyjnego wykupionych u ubezpieczycieli działających na polskim rynku). Zgodnie z nowym brzmieniem ustawy, ubezpieczyciele będą mieli obowiązek udostępnić na swoich stronach internetowych ogólny zarys polityki w zakresie wykorzystywania takich zaświadczeń przy wyliczeniu składki za OC.

 

Celem wprowadzenia zmian w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK jest implementacja do polskiego prawa przepisów unijnych oraz orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, tj. 6 listopada 2024 roku, z wyjątkiem przepisów dotyczących zaświadczenia o przebiegu ubezpieczenia, przepisy dotyczące zaświadczenia zaczną obowiązywać 24 lipca 2025 roku - data wynika z przepisów UE.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Wyższy podatek od mieszkań i domów. O ile więcej zapłacimy od stycznia 2025 roku?

Wiadomo już, o ile wzrosną stawki podatku od nieruchomości od stycznia 2025 roku.

Co prawda formalnie ich wysokość ustalają rady gminy, ale są one ograniczone maksymalnymi stawkami ustanawianymi przez ministra finansów. Po dwóch latach wysokich wzrostów podatku od domów i mieszkań w 2025 roku czeka nas podwyżka rzędu 3 %.

Minister finansów podał bowiem maksymalne stawki, które mogą być o ok. 3% większe od tegorocznych. W niektórych gminach podwyżki mogą być jednak wyższe - o ile w bieżącym roku rady gmin nie zastosowały maksymalnych stawek, a w tym roku to zrobią - choćby z racji braku pieniędzy w swoich lokalnych budżetach.

Nowa wysokość podatku od nieruchomości w 2025 roku

Pod koniec tego roku właściciele domów i mieszkań dostaną pismo z gminy informujące o wysokości podatku od nieruchomości w 2025 roku. Jednak już wiadomo, czego mogą się oni spodziewać. W Monitorze Polskim ukazało się właśnie obwieszczenie ministra finansów „w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2025”.

Przykładowo - w przypadku budynków mieszkalnych maksymalna stawka podatku od nieruchomości wzrośnie z 1,15 zł do 1,19 zł, natomiast dla gruntów pod takimi budynkami – z 0,71 zł do 0,73 zł za m kw.

Jest to symboliczna podwyżka w porównaniu z tegoroczną, która sięga aż 15-16%. To efekt wysokiej inflacji, ponieważ w tym roku jest ona znacznie niższa, więc dopuszczalna „waloryzacja” podatku od nieruchomości wyniesie „tylko” ok. 3%. Dla właściciela 200-metrowego domu położonego na działce o powierzchni tysiąca metrów kwadratowych może to oznaczać konieczność zapłacenia gminie podatku od nieruchomości w wysokości 968 zł, czyli o 28 zł więcej niż w tym roku.

Korzyść dla właścicieli we wspólnotach, taniej za miejsce postojowe

Dużo niższy podatek od nieruchomości zapłaci w przyszłym roku część posiadaczy miejsc garażowych. Obecnie wysokość stawki podatku zależy od statusu prawnego miejsca garażowego. Jeżeli jest ono przedmiotem odrębnej własności, wówczas podlega opodatkowaniu stawką dla budynków „pozostałych” – w 2024 roku nie przekracza ona 11,17 zł za m kw. Jeśli natomiast miejsce postojowe w garażu stanowi przynależność mieszkania, wówczas jest opodatkowane taką samą jak ono stawką. Tak więc w tym pierwszym przypadku stawka podatku może być dziesięciokrotnie wyższa. W przyszłym roku taką samą stawką podatku jak od mieszkania, czyli 1,19 zł za m kw. będą objęte wszystkie miejsca garażowe, niezależnie od ich statusu prawnego.

Jest to efektem ubiegłorocznego werdyktu Trybunału Konstytucyjnego. Zakwestionował on stosowanie zróżnicowanych stawek podatku od nieruchomości, który muszą płacić posiadacze miejsc garażowych w budynkach wielorodzinnych. Jednak w trosce od stabilność finansów gmin, odroczył o rok wejście w życie powyższej zasady. Oznacza to, że dopiero w 2025 r. posiadacze miejsc garażowych z wyodrębnioną własnością zapłacą stawkę „mieszkaniową”.

Wysokość podatku od mieszkań i domów - decyzję podejmie rada gminy

Ekspert portalu GetHome.pl podkreśla, że podatek od nieruchomości jest jednym z tzw. podatków lokalnych - stanowi źródło dochodów gmin, a nie budżetu państwa. To gminy mają więc ostatnie słowo w sprawie wysokości stawek. Nie wolno im tylko stosować wyższych od tych, które ogłasza minister finansów. Większość gmin podnosi je jednak do maksymalnego pułapu.

W najbliższych miesiącach radni będą podejmowali uchwały w sprawie wysokości stawek. Nie można wykluczyć, że w miastach, w których są one obecnie niższe od maksymalnych, podwyżki będą wyższe od zakładanych 3%. Na przykład w Kielcach czysto teoretycznie może wynieść nawet 44%. Gminy potrzebują coraz więcej pieniędzy na zaspokojenie rosnących potrzeb. Prostym sposobem na łatanie dziury w finansach jest podniesienie podatku.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

KSIĘGA WIECZYSTA - co powinieneś wiedzieć?

Księga wieczysta to urzędowy rejestr prowadzony przez wydziały wieczystoksięgowe sądów rejonowych. Przed kupnem lokalu lub działki, koniecznie trzeba sprawdzić księgę wieczystą. Czynność tą można zlecić notariuszowi, który dokładnie sprawdzi stan prawny nieruchomości i określi ryzyko wynikające z jej zakupu. Ponadto notariusz załatwi wszelkie sprawy związane z nieruchomością.

W księdze wieczystej (KW) znajdują się informacje na temat nieruchomości i jej stanu prawnego. Można dowiedzieć się, kto jest właścicielem nieruchomości, czy sprzedający jest rzeczywistym właścicielem nieruchomości lub przysługuje mu własnościowe prawo do lokalu.

Najczęściej załatwiane sprawy w wydziałach wieczystoksięgowych to:

- sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości

- zakładanie księgi wieczystej dla nieruchomości

- dokonywanie wpisów praw do księgi wieczystej

- zlecanie przygotowywania i wydania odpisu księgi wieczystej

 

Księga wieczysta - informacje

Księga wieczysta podzielona jest na cztery działy zawierające różne informacje dotyczące nieruchomości. Informacje zawarte w poszczególnych działach KW:

Dział I – zawiera dane o położeniu, powierzchni, oznaczeniu geodezyjnym nieruchomości, informacje o zabudowaniach i sposobie użytkowania nieruchomości

Dział II – to dane o właścicielu lub właścicielach, użytkowniku wieczystym oraz posiadaczu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu

Dział III – informacje o ograniczonych prawach rzeczowych z wyjątkiem własnościowego, np. służebnościach obciążających nieruchomość, wpisy różnych roszczeń.

Dział IV – to miejsce gdzie wpisuje się hipoteki, jeśli dana nieruchomość została nabyta z kredytu hipotecznego, to informacje na temat wysokości tego zabezpieczenia będą wpisane w tym dziale

 

W odpisie KW znajdują się następujące informacje:

  • dane opisujące nieruchomość: powierzchnia, rodzaj (mieszkanie, działka, dom), położenie (miasto, gmina, adres)

  • dane właściciela (imię i nazwisko, dane adresowe)

  • informacje o ograniczonych prawach rzeczowych (służebnościach ustanowionych na nieruchomości, ustanowionych hipotekach oraz prawach wynikających z umów takich jak dzierżawa, najem)

 

Wzmianki w księdze wieczystej

W księgach wieczystych często można spotkać niewiele mówiące numerki. Jeśli w księdze takowe się znajdują, oznacza to, że do działu wieczystoksięgowego sądu wpłynął wniosek, który jeszcze nie został rozpatrzony. Należy to potraktować jako sygnał, że treść księgi wieczystej może być już nieaktualna lub w najbliższym czasie ulegnie zmianie. Wniosek, który wpłynie do sądu, jest rejestrowany, ma nadaną sygnaturę, to właśnie te numerki zapisane są w księdze, a jeśli sąd pozytywnie rozpatrzy taki wniosek, wpisuje dane do księgi wieczystej. Wniosek o wpis do KW może złożyć nie tylko właściciel nieruchomości, ale także inny podmiot np. komornik, bank, urząd skarbowy, a także osoba prywatna, która chce zabezpieczyć swoje prawo do nieruchomości. Wzmianki znajdujące się w działach II, III, IV mogą się okazać kluczowe. Zawczasu lepiej zlecić notariuszowi sprawdzenie księgi wieczystej, jeszcze przed sporządzeniem aktu notarialnego. Może się okazać, że wzmianka oznacza tylko wniosek o sprostowanie numeru działki, bądź połączenie nieruchomości. Niemniej jednak, lepiej się upewnić, sprawdzić samodzielnie lub z pomocą kancelarii notarialnej, w której podpisywany będzie akt notarialny zakupu nieruchomości.

Elektroniczna księga wieczysta

Możemy się spotkać z dwoma rodzajami ksiąg wieczystych prowadzonych przez sądy. W we wszystkich dużych miastach funkcjonują już elektroniczne księgi wieczyste. Wersje papierowe spotkać można w mniejszych ośrodkach. Wersja elektroniczna KW jest znacznie wygodniejsza i można mieć do niej dostęp w każdej chwili. Oznacza to, że stan prawny nieruchomości można sprawdzić w każdej chwili, również bezpośrednio przed dokonaniem zakupu. Można je przeglądać przez internet. Wystarczy wejść na stronę Ministerstwa Sprawiedliwości i podać numer Księgi Wieczystej.

Znajdź księgę wieczystą: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/elektroniczna-ksiega-wieczysta

 

Licencjonowane biuro nieruchomości w Pszczynie GD-Global